ViDiS

BAZA WIEDZY

kategoria:
  


Monitor interaktywny Avtek - jak poradzić sobie z podstawowymi problemami?


Poniższy poradnik ma na celu pomoc w podstawowej konfiguracji monitora interaktywnego oraz pozwala rozwiązać najpopularniejsze problemy, które mogą pojawić się podczas początkowych etapów użytkowania.

Jeżeli chcą Państwo dowiedzieć się nieco więcej na temat samego rozwiązania, jakim jest monitor interaktywny, zalecamy lekturę podlinkowanego poniżej artykułu.

Czym jest monitor interaktywny - informacje ogólne



Monitor nie chce się uruchomić mimo, że jest podłączony do prądu.


1. Monitor interaktywny

  • Proszę upewnić się, że włącznik zasilania (kill switch) znajduje się na pozycji I (ON).


  • Proszę spróbować uruchomić monitor zarówno z poziomu pilota jak i przycisków na obudowie.

2. Sieć elektryczna

  • Proszę upewnić się, że monitor jest podpięty do sieci w której jest zasilanie.
  • Proszę podpiąć monitor do innego gniazdka zasilającego, a jeżeli monitor podpięty jest do przedłużacza – proszę spróbować podpiąć go bezpośrednio lub wymienić przedłużacz.

3. Kabel zasilający

  • Proszę upewnić się, że kabel zasilający nie posiada widocznych uszkodzeń. Zalecamy zachowanie szczególnej ostrożności.
  • Proszę podłączyć monitor za pomocą innego kabla zasilającego.

4. Jeżeli powyższe kroki nic nie dały należy skontaktować się z działem serwisu i zgłosić problem z monitorem. Proszę przygotować informacje na temat wykonanych kroków. Informacje na temat zgłaszania problemów.



Podłączenie obrazu i dźwięku.
Wyświetlanie obrazu i odtwarzanie dźwięku może odbywać się bezpośrednio z wbudowanego komputera (podłączenie przez slot OPS) lub źródeł zewnętrznych, które możemy podpiąć za pomocą dwóch najpopularniejszych metod:

  • HDMI – jednocześnie obraz i dźwięk
  • VGA i kabel minijack 3,5 mm – obraz za pomocą VGA, a dźwięk za pomocą minijack

Więcej informacji na temat podłączania monitorów interaktywnych do komputerów znajdą Państwo w poniższym artykule.

Podłączenie monitora interaktywnego

Proszę pamiętać o wyborze odpowiedniego źródła w menu wyboru źródła w monitorze interaktywnym!




Monitor jest podłączony odpowiednim kablem, zostało wybrane odpowiednie źródło, ale nie ma obrazu.

1. Proszę sprawdzić ustawienia systemu Windows. Ustawienia wyświetlania obrazu znajdują się w Panelu Sterowania:

  • Panel sterowania ->  Wygląd i personalizacja -> Ekran -> Rozdzielczość ekranu
    lub
  • prawy przycisk myszy na pulpicie -> Rozdzielczość pulpitu (Ustawienia Ekranu w Windows 10)
    lub
  • wcisnąć i przytrzymać klawisz Windows (okienka) na klawiaturze, następnie wcisnąć P na klawiaturze

2. Następnie należy wybrać odpowiednią opcję.

  • Jeżeli chcemy powielić ekran z komputera (np. laptopa) -  Powiel te ekrany
  • Jeżeli chcemy rozszerzyć obraz z komputera na monitor – Rozszerz te ekrany
  • Jeżeli chcemy wyświetlać obraz wyłącznie na monitorze – Pokazuj pulpit tylko na 1



Zalecana rozdzielczość dla monitorów interaktywnych to 1920x1080 (zwana tez Full HD lub 1080p).
Więcej informacji na temat ustawień wyświetlania w systemie Windows znajdą Państwo tutaj.

3. Proszę sprawdzić czy kabel jest prawidłowo podłączony oraz czy wybrane jest prawidłowe źródło.

  • Zalecane jest również sprawdzenie monitora korzystając z kilku innych kabli
  • Proszę sprawdzić inne wejścia sygnałowe

4. Proszę zaktualizować sterowniki karty graficznej do najnowszych

  • Aby wyszukać najnowsze sterowniki należy skontaktować się z producentem laptopa lub karty graficznej

5. Proszę podłączyć do monitora inny komputer

  • Jeżeli za pomocą innego komputera obraz i dźwięk są odtwarzane prawidłowo proszę skontaktować się z producentem komputera.

6. Jeżeli powyższe kroki nic nie dały należy skontaktować się z działem serwisu i zgłosić problem z monitorem. Proszę przygotować informacje na temat wykonanych kroków.

  • Informacje na temat zgłaszania problemów znajdują się tutaj.



Monitor został podłączony prawidłowo, jest obraz, ale nie ma dźwięku.

1. Sprawdzenie ustawień podstawowych.

  •  Proszę sprawdzić czy monitor nie jest wyciszony za pomocą pilota lub menu dotykowego





  • Proszę sprawdzić czy system Windows nie jest wyciszony. W tym celu należy sprawdzić ikonę głośności w zasobniku systemowym.




  • Jeżeli dźwięk jest prowadzony kablem minijack 3,5 mm – proszę sprawdzić czy kabel jest prawidłowo podpięty i czy nie jest uszkodzony – sugerowane jest sprawdzenie za pomocą innego kabla.

2. Proszę sprawdzić ustawienia urządzeń audio w systemie Windows 

  • Należy kliknąć prawym przyciskiem myszy na ikonce głośnika w zasobniku systemowym, a następnie wybrać opcję Urządzenia do odtwarzania lub Panel sterowania ->  Sprzęt i dźwięk ->  Zarządzaj urządzeniami audio
  • W Panelu należy wybrać odpowiednie urządzenie, kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję Ustaw jako urządzenie domyślne. Następnie klikamy Zastosuj oraz OK.
    • dla HDMI będzie to pozycja oznaczona ikoną monitora
    • dla minijack 3,5 mm będzie to opcja oznaczona ikoną głośników




3. Proszę zaktualizować sterowniki karty dźwiękowej komputera

  • Aby wyszukać najnowsze sterowniki należy skontaktować się z producentem laptopa lub karty graficznej

4. Proszę podłączyć do monitora inny komputer / źródło dźwięku

  • Jeżeli za pomocą innego komputera obraz i dźwięk są odtwarzane prawidłowo proszę skontaktować się z producentem komputera.

5. Jeżeli powyższe kroki nic nie dały należy skontaktować się z działem serwisu i zgłosić problem z monitorem. Proszę przygotować informacje na temat wykonanych kroków.

  • Informacje na temat zgłaszania problemów znajdują się tutaj.



Obraz nie wypełnia całej powierzchni ekranu monitora – dookoła obrazu są czarne ramki.

1. Proszę sprawdzić ustawienia monitora

  • Należy wywołać menu OSD (wyboru źródła), upewnić się, że jest wybrane źródło, które chcemy konfigurować. Następnie przechodzimy do opcji zaawansowanych za pomocą „…” w prawym górnym rogu okna menu. W oknie Obraz należy sprawdzić dostępne ustawienia i metodą prób i błędów wybrać optymalne.  Jeżeli opcje są niedostępne należy przejść do kolejnego kroku.




2. Proszę sprawdzić ustawienia rozdzielczości w systemie operacyjnym. W systemie Windows ustawienia rozdzielczości obrazu znajdują się w Panelu Sterowania:

  • Panel sterowania -> Wygląd i personalizacja -> Ekran -> Rozdzielczość ekranu
    lub
  • prawy przycisk myszy na pulpicie -> Rozdzielczość pulpitu (Ustawienia Ekranu w Windows 10)

Zalecana rozdzielczość dla monitorów interaktywnych to 1920x1080 (zwana tez Full HD lub 1080p).


3. Należy sprawdzić kabel HDMI / VGA.

  • Kable sygnałowe niskiej jakości mogą być przyczyna nieprawidłowego wyświetlania obrazu -  proszę podłączyć monitor za pomocą innego kabla sygnałowego.

4. Proszę sprawdzić ustawienia skalowania w opcjach karty graficznej. Przyczyną problemu z nieprawidłowym wyświetlaniem obrazu mogą być ustawienia skalowania, które można zmienić z menu karty graficznej producenta. Sprawdzić producenta karty graficznej, zaktualizować sterowniki do najnowszych i skorzystać z odpowiednich wskazówek poniżej.

  • Karty nVidia (GeForce). Należy kliknąć PPM na pulpicie, wybrać opcję Panel sterowania NVIDIA i przejdź kolejno do gałęzi Wyświetlanie -> Dopasuj rozmiar i pozycję pulpitu – a następnie zaznaczyć opcję Użyj skalowania NVIDIA. Jeżeli to nie pomoże należy użyć „suwaka” aby dopasować rozmiar wyświetlanego obrazu. 
  • Karty AMD/ATi Radeon. Wymagane są sterowniki z zintegrowanym oprogramowaniem Catalyst Control Center. Należy kliknąć PPM na pulpicie, wybrać opcje Catalyst Control Center. Następnie musimy przejść do opcji Moje płaskie panele cyfrowe -> Właściwości -> Opcje skalowania -> Dostosuj wielkość obrazu za pomocą „suwaka”.
  • Karty Intel HD Graphics (zintegrowane). PPM na pulpicie -> Właściwości grafiki -> Wyświetlacz -> Dostosuj współczynnik proporcji  -> Korzystając z „suwaków” dostosuj rozmiar wyświetlanego obraz. 




6. Proszę podłączyć do monitora inny komputer / źródło sygnału

  • Jeżeli za pomocą innego komputera obraz wyświetlany jest prawidłowo proszę skontaktować się z producentem komputera

7. Jeżeli powyższe kroki nic nie dały należy skontaktować się z działem serwisu i zgłosić problem z monitorem. Proszę przygotować informacje na temat wykonanych kroków.

  • Informacje na temat zgłaszania problemów znajdują się tutaj.



Monitor interaktywny nie rejestruje dotyku / powierzchnia dotykowa nie działa.

Monitory interaktywne w ofercie ViDiS są urządzeniami HID, które wystarczy podłączyć kablem USB do komputera, aby dotyk zaczął działać. Co więcej, większość monitorów nie wymaga kalibracji do precyzyjnego odczytywania miejsca dotyku. Poniżej lista kroków, które należy podjąć w przypadku gdy monitor nie rejestruje dotyku lub system Windows nie rozpoznaje / nie widzi urządzenia. 


1. Sprawdzenie kabla USB. Aby podłączyć monitor do komputera celem uzyskania dotyku należy wykorzystać kabel USB-B – USB-A, który znajduje się w zestawie. Końcówkę typu B (kwadratowa, używana również np. w drukarkach) należy podłączyć do monitora, natomiast klasyczną wtyczkę USB do portu w komputerze. 



  • Proszę sprawdzić czy kabel został prawidłowo połączony.
  • Proszę sprawdzić czy kabel USB nie posiada widocznych uszkodzeń.
  • Podłączyć kabel USB do innych portów USB w komputerze.
  • Proszę upewnić się, że sterowniki USB komputera / laptopa są zaktualizowane do najnowszej wersji. Sugerowane jest zainstalowanie najnowszej wersji ze strony producenta.
  • Proszę podłączyć kabel USB do zwykłego Huba USB (rozdzielacza), a następnie do komputera.
  • Sprawdzić monitor korzystając z innego kabla USB – np. kabla drukarkowego.

Jeżeli uszkodzony jest kabel – należy zgłosić usterkę za pomocą formularza zgłaszania awarii. Po rejestracji zgłoszenia na wskazany adres wysłany zostanie nowy, sprawny kabel USB.


2. Ustawienia systemu Windows.

  • Proszę wyłączyć  Kontrolę Konta Użytkownika korzystając ze ścieżki: Panel Sterowania -> Konta użytkowników -> Konta użytkowników -> Zmień ustawienia funkcji Kontroli konta użytkownika -> zmień ustawienia na najniższe (Nie powiadamiaj nigdy) -> OK
  • Proszę upewnić się, że system Windows jest zaktualizowany i posiada najnowsze poprawki. Aby to sprawdzić należy wejść do Panelu sterowania -> System i zabezpieczenia -> Windows Update i na lewym panelu odnaleźć opcję Wyszukaj aktualizację i sprawdzić stan aktualizacji. Zalecana opcja to Automatyczne instalowanie aktualizacji.
  • Jeżeli zainstalowany jest program antywirusowy należy go wyłączyć i zweryfikować działanie dotyku przy wyłączonej ochronie antywirusowej.

3. Instalacja sterowników. Jeżeli system Windows nie widzi urządzenia jakim jest monitor lub po podłączeniu kabla pojawia się komunikat Nie rozpoznano urządzenia  należy wykonać instalację sterowników opcjonalnych.

  • Sugerowane czynności przed instalacją sterowników oraz oprogramowania:
    • jeżeli istnieje podejrzenie, że zainstalowana jest poprzednia wersja sterowników lub zainstalowane były sterownika do innego monitora dotykowego – należy ją odinstalować oraz wyczyścić pliki rejestru.

Jak wyczyścić rejestr systemu Windows?

Najszybciej można to zrobić używając bezpłatnych aplikacji EasyCleaner lub CCleaner. Po ich pobraniu i zainstalowaniu udostępniają one opcje wyczyszczenia rejestru w prosty i bezpieczny sposób.

  • Sterowniki opcjonalne dla monitora Avtek TouchScreen seria PRO znajdują się na płycie DVD dołączanej do monitora. Jeżeli nie posiadają Państwo płyty lub fizycznego napędu CD/DVD należy skorzystać z poniższego linku.

Sterownik Avtek TS seria Pro

  • Przed instalacją sterowników zalecamy wyłączenie w systemie Windows Kontroli Konta Użytkownika (UAC) z poziomu panelu sterowania systemu oraz wyłączenie ochrony antywirusowej (jeżeli jest zainstalowany program).
  • Proszę odłączyć kabel USB, a następnie zainstalować sterowniki korzystając z opcji Uruchom jako Administrator.
  • Po instalacji sterowników należy ponownie podłączyć monitor i przetestować dotyk.



Co zrobić gdy rejestrowany przez monitor dotyk nie odpowiada rzeczywistemu? 


1. Należy dokonać kalibracji za pomocą narzędzia wbudowanego w system Windows.

  • Aby uruchomić narzędzia do kalibracji należy: Panel sterowania -> Sprzęt i dźwięk -> Ustawienia komputera typu Tablet, a następnie należy kliknąć Kalibruj. Następnie proszę postępować zgodnie ze wskazówkami wyświetlającymi się na ekranie.

2. Jeżeli z różnych przyczyn nie można dokonać kalibracji z poziomu systemu Windows należy skorzystać z kalibracji dostępnej z menu sterownika (wymagane uprzednie zainstalowanie sterownika).

  • Po instalacji sterownika należy uruchomić z poziomu pulpitu skrót TouchService.




  • Z poziomu aplikacji TouchService należy uruchomić narzędzie do kalibracji – Calibration


  • Po przeprowadzeniu kalibracji należy zweryfikować dokładność dotyku.

3. Jeżeli problem dalej występuje proszę podłączyć do monitora inny komputer.

  • Jeżeli za pomocą innego komputera dotyk rejestrowany prawidłowo proszę skontaktować się z producentem celem znalezienia możliwej przyczyny problemu.

4. Jeżeli powyższe kroki nic nie dały należy skontaktować się z działem serwisu i zgłosić problem z monitorem. Proszę przygotować informacje na temat wykonanych kroków.

  • Informacje na temat zgłaszania problemów znajdują się tutaj.

5. Proszę zresetować moduł dotykowy za pomocą narzędzia dostępnego z menu serwisowego.

  • Resetowanie modułu dotykowego jest ingerencją w firmware monitora i stwarza ryzyko uszkodzenia sprzętu. Aby uzyskać instrukcję tej czynności należy skontaktować się z działem serwisu.

Jeżeli nie znaleźli Państwo rozwiązania swojego problemu w powyższych akapitach zachęcamy do kontaktu z działem serwisu celem uzyskania porady.




ViDiS
  © 2010 - 2019 ViDiS S.A., Wszystkie prawa zastrzeżone   |   regulamin korzystania ze strony   |   polityka cookies